یک کارشناس حملونقل پیشنهاد داد در جادههای دارای ناهمواری و چاله و ترک، برای جلوگیری از تغییر ناگهانی مسیر توسط رانندگان و پیشگیری از وقوع حادثه، نسبت به روکش ماسه آسفالتی باند ، قبل از روکش دایمی تمام عرض راه، اقدام شود.
این مطلب در شبکههای اجتماعی بیان شد: در بسیاری از جادههای ناهموار و دارای چاله و ترک در کشور، رانندگان بهخاطر نیفتادن در سطوح ناهموار این جادهها، معمولاً با تغییر مسیر ناگهانی از باند یا قسمتهایی که سطوح هموارتری دارند تردد میکنند.
وی افزود: متاسفانه در همین تغییر مسیرها و رد کردن چاله چولهها، اتفاقهای ناگوار و سوانح دلخراشی رخ داده اما آمار مستند و تایید شدهای از سوی مراجع رسمی در این زمینه وجود ندارد.
وی تاکید کرد: بهمنظور پرهیز از تغییرات ناگهانی مسیر رانندگان در جادههای این چنینی و بجلوگیری از سوانح و حوادث رانندگی، بهتر است متولیان امر نسبت به روکش ماسه آسفالتی باند ، قبل از روکش دائمی تمام عرض راه اقدام نمایند.
این کارشناس در مورد دلیل این پیشنهاد خود، اظهار کرد: هزینههای ناشی از این روکش با ضخامت کم (2الی3سانتی متر) بهمراتب کمتر از هزینههای دائمی روکش کامل راه است و در زمان کمتری انجام میپذیرد.
وی پیش از این نیز در گفتوگو با این شبکه خبری، بر ضرورت بازنگری و بهروز کردن روکش آسفالتی راهها تاکید کرده و گفته بود: مناسبترین مادهای که برای روسازی راهها کاربرد دارد، آسفالت است چرا که از مواد دیگر ارزانتر، در شرایط مختلف جوی پایدارتر، خاصیت ارتجاعی بیشتر و به فراوانی هم در کشور ما یافت میشود.
او افزوده بود: اما در سالهای اخیر عمر بالای کارخانههای تهیه آسفالت و ماشین آلات فرسوده پخش، خرابیهای زودرس نظیر ترک خوردگی، شیار افتادگی در مسیر عبور چرخها، قیر زدگی، نشست و. باعث کاهش عمر مفید راهسازی (عمر بهرهبرداری از روسازی) و ایمنی استفاده کنندگان و افزایش مخارج بهسازی راهها و هم چنین افزایش مخارج بهرهبرداران از راه شده است، از این رو سالانه صدها میلیارد تومان اعتبار جهت روکش و بهسازی راهها هزینه میشود.
این کارشناس گفته بود: بدین منظور جهت کاهش این هزینهها و افزایش عمر آسفالتی راهها که در حال حاضر به کمتر از پنج سال تقلیل یافته است، استفاده از فناوریهای جدید اعم از نوسازی کارخانههای آسفالت و ماشین آلات پخش و مهمتر از آن استفاده از تکنولوژیهای نوین تهیه آسفالت، جهت افزایش طول عمر و کاهش خرابیهای راه، افزایش استحکام آسفالت، بالابردن چسبندگی مصالح و کاهش هزینههای ترمیم و بهسازی راهها ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
وی با اشاره به چند نمونه از مصالح نوین جهت مخلوط در مواد تشکیل دهنده آسفالت (مصالح دانهبندی سنگی، فیلر، انواع قیرهای خالص و امولسیونی)، آنها را به شرح زیر برشمرده و افزوده بود: آسفالتهای با الیاف پلیمری، آسفالت گوگاس (سولفور پلیمر 30الی50 درصدگرانول بهجای قیر)، نانوذرات اکسید سیلیس و اکسید تیتانیم، آسفالت آمیخته با مواد پلاستیکی و لاستیک فرسوده و. از جمله مواد و مصالحی هستند که در افزایش عمر راهها و کاهش هزینههای نگهداری تاثیر بهسزایی خواهند داشت.
♦️دنده مرده چیست و چرا نباید با دنده مرده رانندگی کنید؟
روکش ,عمر ,آسفالت ,راهها ,افزایش ,کاهش ,و کاهش ,از این ,بهسازی راهها ,، قبل ,قبل از
درباره این سایت